Lezergame
Systematische leestraining
Lezergame is een leestraining van Martine Ceyssens die zich toespitst op het aanvankelijk lezen. Deze training heeft als doelstelling kinderen stap voor stap te begeleiden bij het aanvankelijk lezen of als ze in het leesproces vastlopen. Doelgroep: 3de kleuterklas, 1ste t.e.m. 3de leerjaar.
Je kunt het materiaal bij alle kinderen gebruiken als verrijking, extra speelse oefening of als remediëring en dit zowel klassikaal, thuis als in individuele zorg. Een heen-en-weer-blad zorgt voor een juiste afstemming binnen deze drie groepen.
Totaalpakket
Het materiaal bestaat uit:
- 4 educatieve mappen met elk een didactische handleiding, gestructureerde leesblaadjes om te kopiëren, leesspelletjes en een communicatieblad voor een goede samenwerking tussen alle betrokken partijen
- 3 digitale games i.s.m. Sensotec
- 4 boxen met elk 6 leesboekjes op AVI-niveau
- lettersteunen (met poster)
De boeken, de games en de oefenmappen zijn perfect op elkaar afgestemd en bevatten telkens woorden met dezelfde basisstructuren. Deze zijn gegroepeerd per traject:
- Traject zorg (groen): AVI START tot AVI M3
- Traject 1 (rood): oefenen op letters
- Traject 2 (blauw): AVI START tot AVI E3
- Traject 3 (geel): AVI E3 tot AVI E4
Hoe kun je Lezergame inzetten
Je kunt de games, de oefenmappen en de leesboeken los van elkaar gebruiken, maar de verschillende onderdelen versterken elkaar als je ze combineert. Dankzij de transparante opbouw kun je zeer eenvoudig combinaties maken.
- Differentiëren en motiveren in je klas of groep.
- Pre-teaching: zwakkere lezers krijgen voor een leesles een oefening op de lesstof.
- Re-teaching: je herhaalt wat in de klas aan bod kwam en het kind oefent die aspecten die aansluiten bij zijn/haar leesbehoeften.
- Lezen in context: het is belangrijk om bij leesproblemen de leesmotivatie te blijven stimuleren. Dat kan door de technische leesoefeningen te koppelen aan boeiende leesteksten.
Ontdek ook bijhorend Lezer-scan: een praktische tool om het leesprobleem beter te observeren en dit te koppelen aan een helder beginniveau waarbij de volgende fasen in het leesproces duidelijk worden.