Rekenlopers
Eindtermen en leerplandoelen
Rekenlopers zet in op het versterken van het inzicht en het automatiseren van de basisleerstof ‘getallenkennis’ en ‘bewerkingen’. Deze uitgave is gebaseerd op de eindtermen van het leergebied wiskunde voor het lager onderwijs en op de leerplandoelen. Rekenlopers behandelt geselecteerde leerinhouden die doorheen de basisschool verder bouwen. De rekenreeks heeft een mooie horizontale en verticale opbouw: kinderen krijgen kansen om hun voorkennis telkens te benutten en daardoor stap voor stap bij te leren.
Differentiatie
Rekenlopers maakt met vijf gekleurde stapstenen binnen elk leerstofonderdeel de leerdoelen duidelijk, voor de leerlingen en begeleiders. De oefeningen op concreet, schematisch en abstract niveau bieden doelbewust oefenkansen om elke leerling systematisch te begeleiden en te ondersteunen doorheen elke fase van het rekenproces. Differentiatie binnen elk leerdoel is daardoor mogelijk.
Rekensteunen
Rekenlopers zorgt bij elk leerstofonderdeel eveneens voor heldere, duidelijke en altijd werkende rekenstrategieën, rekensteunen. Zij geven de leerlingen inhoudelijke ondersteuning en helpen hen bij het automatiseren. Rekenlopers vindt het ontwikkelen van de rekentaal belangrijk. Bij elk nieuw te leren onderdeel krijgt het verwoorden extra aandacht. Rekenlopers werkt doelgericht bij het verwerven van kennis, vaardigheden en attitudes. ‘Praten over leren’ is een belangrijke pijler binnen het geheel. Samen reflecteren over het doel en de inzet stimuleert het leerproces van elke leerling. Rekenlopers bevat heel gericht oefenmateriaal voor diverse leerlingen in diverse situaties, zoals op – school (regulier en buitengewoon onderwijs) – thuis – therapeutische contexten.